Ervaringen


JS_Slider_Font_colour-3D

Ervaringen met De Speelse Kracht

De moeder van een jongen met de diagnose Asperger vertelt:

“Onze zoon was 11 zat in groep 8, toen hij van de psychiater de diagnose Asperger kreeg. Zijn meest in het oog-springende probleem waren de woede-aanvallen. Door kleinigheden –in ons beeld- kon hij exploderen en agressief worden.
Ik besprak met de psychiater dat ik dacht dat een dramatherapeut kon helpen. De psychiater was daar niet sterk van overtuigd, omdat kinderen met Asperger juist een probleem met inleving hebben, waardoor dramatherapie minder zinvol kon zijn. Ik legde uit dat ik inschatte dat juist het naspelen van moeilijke situaties hem de mentale training kon geven, zodat hij beter zou kunnen reageren zodra een soortgelijke situatie werkelijk op zou treden. Ik kreeg vervolgens de naam van Judith Stet door.

Een serie situatieschetsen waren vertrekpunt voor de therapie. De maanden hierop volgend heb ik gezien hoe onze zoon daadwerkelijk in staat bleek om zijn gedrag aan te passen.

Het mooiste voorbeeld vond een tijd later plaats. Zoon en dochter speelden een kaartspelletje en zij verloor. Onze zoon voelde zich schuldig over zijn gedrag naar zijn zusje en bood haar zijn excuses aan. Ik was aangenaam verrast en vroeg hem hoe het kwam dat hij zich schuldig voelde. Hij zei toen: “Ik heb bij Judith geoefend hoe het voelt als iemand zich heel betweterig gedraagt en dat is afschuwelijk. En nu heb ik dat net tóch gedaan, waardoor mijn zus zich nu rot voelt. En ik had me voorgenomen dat nooit meer te doen”. Het feit dat hij zich bewust was van het effect van zijn eigen gedrag door de oefeningen bij Judith en dat hij daarop zichzelf wilde aanpassen, vond ik een enorme overwinning. Zoon voelde zich ook zo veilig bij Judith dat hij steeds meer eigen voorbeelden binnenhaalde om met haar te oefenen.

Inmiddels is onze zoon ruim 14, hij heeft nog steeds Asperger, maar zijn sociaal gedrag is zo sterk verbeterd, dat de school (hij zit in 3 VWO op een gewone middelbare school) nauwelijks meer kan geloven dat hij Asperger heeft. Hij zelf weet het overigens wel, want zich sociaal aanvaardbaar gedragen kost hem meer inspanning dan mensen zonder Asperger. Hij zorgt dus nog steeds voor voldoende rustmomenten voor zichzelf. Doordat hij echter letterlijk getraind is in het sociale gedrag van ‘normale’ mensen en zijn eigen gevoel hierbij, kan hij er een stuk gemakkelijker mee om gaan.

Wij zijn heel erg blij met de manier waarop Judith onze zoon geholpen heeft. Ik ben er zeker van dat hij zonder haar hulp en aanpak niet zo ver gekomen was. Ik ben dan ook erg blij met haar hulp.”

 

De moeder van een jonge vrouw met het Syndroom van Down vertelt:

“Mijn dochter (nu 22 jaar) met downsyndroom werkte tussen 2009-2012 met dramatherapeut Judith Stet. De focus lag op het versterken van haar zelfvertrouwen en het vergroten van haar communicatieve vaardigheden in relatie tot leeftijdsgenoten en haar werksituaties.
Mijn dochter vond haar regelmatige contact met Judith belangrijk zowel als vertrouwenspersoon en uitlaatklep als een veilige plek om oplossingen te bedenken voor specifieke probleemsituaties.

Nu, een jaar na haar afscheid van Judith, vroeg ik mijn dochter hoe ze haar aan haar tijd met Judith terugdenkt. Haar antwoorden:
“Judith heeft mij goede tips gegeven. Ik durf nu naar de leiding te gaan als ik vragen heb.
We speelden allerlei situaties na en daardoor lukte het mij ook in het echt leven.”

Bij Judith speelde ik iemand anders en niet mezelf. Dat hielp voor mij. In het echte leven ben ik mezelf en ik doe gewoon.”